lauantai 7. toukokuuta 2016

SY Isadoran kevätehostus

Vaihteeksi mantereella. Nyt mieluisalla asialle eli purjeveneellemme SY Isadoralle pitää antaa kevätehostus ja sen jälkeen laskea se vesille. Venekerhostamme tuttu ilmoitus yhteislaskusta on vastaanotettu ja siitä on pidettävä kiinni, koska kyseessä on ns. yhteislasku, jossa telekalla olevat veneet lasketaan veteen syksyn noston käänteisessä järjestyksessä. Ajankohdan sopivuudesta on turha diskuteerata - jos et itse pääse paikalle niin etsi osaava sijainen.

Oma veneemme on hyvällä mallilla. Veljeni eli veneen toinen omistaja Iiro on poistanut talven telekointikatteet ja maalannut pohjan eliönestomaalilla (ent. myrkkymaali).  
Bavaria tuli tyynessä kelissä meitä yhteysalus MS Eivorilla matkustavia
 vastaan Jurmon pohjoispuolella. Vaihtoi kurssin hetken kuluttua Jurmoon.
Maalaaminen litkuksi ohennetulla maalilla telaa käyttäen on likaista puuhaa ja sopiikin paremmin minua huomattavasti karvattomattomalle veljelleni. Minulle jäi veneen kylkien ja sitloodan vahaaminen johon kuluikin pari työpäivää. Sää oli kesäinen joten hommasta saattoi jopa nauttia. Samalla sain vastailla taas tuttujen kysymyksiin liittyen Utöseen muuttooni. Eniten udeltiin sitä mitä Utöössä on tekemistä?


Veneen vesille laskun jälkeen sen riki rikataan ja pannaan purjeet puomille ja foilille. Hankkimamme maasähkölaitteiston ja karttaplotterin asennus jää siten veljen huoleksi veneen ollessa jo vesillä ja minun Utössä.

Lomapurjehdukselle Iiro lähtee uhmaten kylmää merta jo 22.5. Olisipa yllätys jos tulisivat Utööseen asti. Oma suunnitelmani on purjehtia vene Iiron lomapurjehduksen jälkeen Utöseen - tuolloin on jo juhannuskokotkin poltettu.


Joka vuotinen veneen pohjan maalaaminen panee aina miettimään sen mielekkyyttä. Onko edellisen vuoden maali vielä siinä kunnossa, että se toimii, riittääkö että aktivoi vanhan maalin runsaasti ohennetulla maalilla? Vaikka varsinaiset myrkkymaalit ovatkin historiaa niin luonnon kannalta olisi hyvä päästä eroon näistä vähemmän saastuttavista. Vaihtoehtoina on veneen pohjan peseminen kerran tai pari purjehduskauden aikana.
SY Isadora


Tällaisten isohkojen veneiden ylös nostaminen pohjan pesua varten kesken purjehduskauden on työlästä. Vedessä kelluvan veneen pohjan pesulaitteiden kehittäminen odottaa vielä läpimurtoa. Pienille veneille on jo toimivia harjapesulaitteita, mutta isompien köliveneiden kohdalla näitä ei vielä ole. 
Huonosti käsiteltyyn veneen pohjaan kiinnittyvä merirokko on niin hankala irroitettava, että ainakin toistaiseksi maalaamme pohjan vuosittain.

Hyvää äitienpäivää!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti