sunnuntai 1. marraskuuta 2015

Halloween juhla ja Utön verkkokalastuskisa 2015

Perjantaina vietettiin täällä päivän etuajassa Halloween juhlaa. Pimeän illan suojassa luurangot ja kummitukset koputtelivat talojen oville. Viesti oli sama "karkki tai kepponen?" Makea saalis oli melkoinen kun porukat palasivat juhlapaikalle saalista jakamaan. Iltaa jatkettiin nyyttäreinen merkeissä, Tarjolla oli kammottavan sekä houkuttelevan näköisiä herkkuja mm. sinipunaista perunasalaattia. Nuorista juhlijoista vanhimmat jaksoivat sokerihumalassa aina puolelle öin saakka.

Lauantai oli kyläläisille syksyn ehkä merkittävin päivä. Utön verkkokalastuskisa on jo perinteinen, aikanaan järjestetty pitkän syksyn tapahtumaksi. Aspo -laiva oli tuonut jo perjantaina paljon vieraita saareen seuraamaan kalastuskisaa sekä osallistumaan illalla after fishing juhlaan hotellille. Hotellilla oli tarjolla lohi- ja siikakeittoa sekä elävää musiikkia.

Kisaan startattiin loutsilaiturilta klo 10. Kisa päättyi kalojen punnitukseen jossa piti olla viimeistään klo 16. Kisassa sai käyttää maksimissaa viittä kalaverkkoa joiden silmäkoko on yli 35mm. Haulikon pamahtaessa toistakymmentä venettä starttasi merelle.

Juokkueemme Topi, naapurin Elina ja minä + Rommi koira saimme hieman kehnon startin ja emme saaneet keulapaikkaa veneiden letkassa kohti itää. No, kehnoihin startteihin olen tottunut purjehduskisoissamme. Ekalla sadan metrin matkalla ajettiin muutama vene kiinni ja ohitettiin ne melkoisista veneiden peräaalloista huolimatta. Ennen starttia ilmoittautumisen yhteydessä järjestäjin tarjoamaa rommitotia kumotessa aamukahvin päälle päätimme pyyntipaikasta jonne nyt oli ehdittävä ekana. Ehdittiin.

7-8 m/s puhaltava lounatuuli teki verkkojen laskusta luotojen ja karien väliin todella haastavan. Neljä verkkoa kahteen letkaan tänne ja viimeinen verkko Ormskärin itäpuolelle niin lähelle rantaa kuin mahdollista. Ormskärin kylki oli suosittu paikka ja sinne olikin kisaavat joukkueet laskeneet useamman verkon. Vietiin samoille paikoile kun ajateltiin, että muut tuntevat meitä paremmin parhaat ottipaikat.

Kisalatauksemme purkautui verkkojen laskun myötä kun olimme kaikki hieman erimieltä mihin verkot tulisi tällä säällä laskea. Joukkueen rauhallisin oli Rommi, joka ummisti silmänsä ja nukkui koiran unta viltillään veneen peräpenkillä uusien pelastusliivien sisällä - fiksu koira. Reilun tunnin kuluttua olivat verkot vedessä ja palasimme rantaan syömään edellisen illan Halloween juhlan jämiä. Nyt vain odotellaan kalojen uivan verkkoihin..

Tuuli yltyi päivän kääntyessä iltapäivään kuten ennuste kertoi. Ehdotin, että lähdemme verkkojen nostoon ajoissa, jotta emme myöhästy punnituksesta. Myöhästyminen tarkoitti sanktiota ehkä hylkäystä. Oppositiossa olijat olisivat halutteet uittaa verkkoja hieman pidempään. Kello 14 kuitenkin startattiin Rönqvistin 30hv Yamaha 2T ja kokka kohti verkkoja. Ensin nostettiin Ormskärin kylkeen pudottu yksinäinen verkko. Verkossa vain pieni simppu.

Tunnelma joukkueessa alkoi laskea ja vaati sparrausta. Purjehduskisoista oppineena muistutin, että voittaja on selvillä vasta kisan päätyttyä. Luotojen ja karien välissä olevien verkkojen nosto vaatikin joukkueen jokaisen jäsen panoksen. Moottorilla ei karien vuoksi pystynyt ajamaan, joten oli soudettava navakkaan vastatuuleen väistellen kareja. Yhdestä verkosta saatiinkin muutama siika ja yksi pieni kampela - muista verkoista vesiperä. Kaikki kalat kelpasivat tällä kertaa, saaliin yhteispainohan ratkaisee. Paluumatkalla fiilis oli jo hyvä ja oltiin sitä mieltä, että ei jäädäkään vikaksi. Matkalla vielä laskettiin ensin nostettu verkko venepuokaan puoleksi tunniksi - yrittänyttä ei laiteta. Ei sieltä mitään tullut, joten kalaämpärin kanssa punnitukseen - tulos tasan 4kg.

Kun kaikki saaliit olivat punnittu julisti tuomari tulokset. Voittajajoukkue tuloksella 4kg Topi, Elina ja Ilkka!! Ei kun traktorin lavalle kuohuviinipulloa poksauttamaan ja mahtavaa kiertopalkintopokaalia pokkaamaan mahtavan yleisön edessä. Kisassa kakkoseksi tullut hävisi meille 40g - tiukkaa siis oli.

Kisan jälkeen after fishing tilaisuuteen hotellille, jossa jatkoin jutustelua tuttujen kyläläisten kanssa ja jo aikaisemmin päivällä tavattujen Huippuvuoripurjehduksen kippari Jusan ja perämies Helenan kanssa. Jusa ja Helena olivat Utössä viettämässä viikonloppua.

Ilkka, Topi kurkistelee takana ja suojaa kameraansa kuohuviiniltä sekä Elina                   Kuva: Giano del Vecchio

Lisää kuvia kisasta julkaisen myöhemmin.